
NORAINI BT YAZID
syarikat Ikhtisas Mulia Sdn, Bhd. 161, 161 tingkat 1, kompleks Alor Setar, Lebuhraya darul Aman, 05100 Alor Setar, Kedah Darul Aman.
En. Sailipuddin bin Abd. Hamid. No.Phone: 04-7307515
Salam All, PESANAN 1 Aluan Perutusan pertama untuk semua. Selamat berpraktikum. Tunaikan tanggungjawab itu sebaik mungkin. Jangan main-main. Jaga nama baik diri, keluarga dan universiti. Anda semua adalah duta kepada Program Pengurusan Pembangunan khususnya dan UUM amnya. Jalankan amanah yang diberikan sebaik mungkin. PESANAN 2 Perbincangan berkaitan dengan praktikum EMAIL: sukeri@uum.edu.my TEL : 049284242
salam
ReplyDeletesalam...
ReplyDeleteplease invite your frens to use the chatroom provided for chatting and discussion.
regards
salam
ReplyDeletesaya praktikum di syarikat Ikhtisas Mulia Sdn, Bhd. 161, 161 tingkat 1, kompleks Alor Setar, Lebuhraya darul Aman, 05100 Alor Setar, Kedah Darul Aman
ReplyDeletemaaf, saya terlupa nak beri pegawai syarikat dan no. phone, pegawai syarikat:En. Sailipuddin bin Abd. Hamid. No.Phone: 04-7307515
ReplyDeletePada hari semalam (1.06.09), saya melapor diri di syarikat ini, permulaan saya memperkenalkan diri dan kursus yang diambil dan bos di syarikat itu tanya bidang yang saya pelajari berkaitan dengan syarikat ini...saya beritahu ada kaitan kerana syarikat ini merupakan syarikat pembinaan dan saya akan cuba untuk melakukan tugasan..sebelah pagi saya diberi tugas untuk susun kertas2 ikut urutan,kertas itu berkaitan laporan pemajuan untuk projek..saya pernah membuat laporan pemajuan untuk subjek housing..sekurang2nya saya tahu jugak walaupun hanya wat kerja susun kertas ikut urutan..sebelah petang, saya diberi tugas untuk menyusun cek2 berkaitan dengan pembayaran pembinaan..bersambung...salam
ReplyDeletebersambung..pada sebelah petang (1.06.09), saya di arah untuk menyusun cek2 pembayaran mengikut tarikh berkaitan pembayaran bagi syarikat pembekal binaan,dalam bayaran tersebut ialah bayaran untuk menambun tanah, untuk lapisan tanah,belian kerja kayu dan bata, bayaran untuk tender projek plus, gaji pekerja, kerja lapisan tapak, mantainance, upah pekerja wt longkang ,penyelengaraan, pembaika lori dan lain.. pada 2.06.09..saya cuma wt susun2 pembayaran akaun..itu sahaja,pada pg ini saya menyusun akaun kwsp..en, sukeri apa patut saya lakukan untuk memastikan saya diberi tugas sesuai dgn bidang saya? help me..terima kasih...lagipun pengurus jarang ada kt ofis... salam.
ReplyDeletetengahari ini..saya diarah untuk menyusun dokumen PERKESO pada tahun2 lepas ..input yang saya dapat ttg akta2 berkaitan PERKESO (pertubuhan Keselamatan Sosial) dan KWSP. salam.
ReplyDeletePada hari ini, merupakan hari keempat saya bekerja di sini (khamis,4.06.2009. Pada hari ini, masa bekerja sehingga pada pukul 1 petang sahaja.Penyelia di sini mengatakan bahawa pada minggu ini saya hanya diberi tugas di dalam pejabat membantu pekerja2 di sini sahaja berkaitan pengurusan. Saya diberi tugas untuk menyambung kerja semalam iaitu memfail dokumen KWSP pada tahun2 lepas dan memfail gaji2 pekerja pemandu lori..semasa saya memfail gaji2 pekerja tersebut tugas yang dilaksanakan ialah seperti bawa tanah merah, pasir kotor, pasir kasar, punggah kasaran, ambilkayu SMKPT, batu 3/4, C/run dan lain2..salam.
ReplyDeletePada hari kelima, saya diberi tugas untuk menyediakan dan mengemas kini akaun bank yang berkaitan dengan gaji pekerja pemandu lori pada bulan januari-disember 2008 dan januari -april 2009. Didapati tugas2 yang dilakukan oleh pekerja pemandu lori untuk projek berkaitan mengangkut tanah merah, pasir kotor, punggah pasir, ambil kayu , pasir kasar dll untuk kawasan kg.Caruk Sik,Gunung Keriang,SMK Jabi , di Kawasan Pokok Sena dll. pada hari keenam, saya ditugaskan untuk menemas kini file untuk kos projek Tandop, dalam projek tersebut, kos2 ialah tebang pokok, upah cuci tanah, upah korek longkang, upah potong piling, ukur tanah,syarikat iklan untuk wt singboard, kos rosak harta benda milik orang lain spt pokok buahan dll.
ReplyDeletePada 8.06.09, saya diberi tugas untuk menyemak gaji pekerja pemandu lori. Penyemakan tersebut, saya perlu mencari nama lori dan tarikh membuat kerja pada bulan mei-april untuk projek pembinaan. sebagai contoh, pada 21.05.09, no lori KAL 4108, mengangkut batu di kawasan Kolam udang. Sebelah tengahari , saya diberi tugas key in data gaji pemandu lori yang diberikan sebagai advanced oleh syarikat ikhtisas mulia , saya key in data pada bulan jan 2009-april 2009, menggunakan microsoft excell. saya berlajar menggunakan excell untuk tugasan tersebut. dalam data tersebut, perkara yang perlu ada ialah bulan, butiran, nama lori, advanced. Pada 9.06.2009, saya diberi tugas menggunakan microsoft office picture manager untuk resize gambar2 untuk proses permulaan pembukaan tapak @ pembersihan tapak.Pada sebelah tengahari, saya diberi tugas menggunakan excell untuk key in data bagi projek cadangan menaiktaraf kerja2 lebuhraya utara-selatan. Dalam maklumat tersebut, perkara yang perlu ada ialah harga kontrak, bayaran diterima dan jumlah kos. saya key in data bagi bulan mac 2009-mei 2009. Bagi bulan mac 09 kos tersebut untuk item sewa backhoe, advanced, sewa mesin, miling,lid cover dll, bulan april 09, kos untuk item untuk claims, besi, upah kerja, beli barang. bulan mei 09, kos untuk ujian lapisantanauh, upah kerja, kayu , claim, batu bata, sewa towing &lori air.
ReplyDeletePada 10.06.09,saya jugak meneruskan tugas key in data, tetapi berkaitan dengan hutang syarikat. Dalam maklumat tersebut, bagi bulan 1-4 09, syarikat berhutang berkaitan dengan gaji pekerja, advanced, perbelanjaan mesin, tanam rumput, diesel untuk projek, dan syarikat lain. dalam masa yang sama, saya juga di suruh membantu pekerja lain untuk menyusun dokumen untuk dihantar segera kepada JKR pada hari semalam. dokumen tersebut berkaitan dengan cadangan menaiktaraf jalan pertanian, dalam dokumen tersebut saya tidak berapa faham..tetapi berkaitan dengan wearing course, roadbase, subbase, bindercourse..semua kerja tersebut dilakukan oleh kejuruteraan awam..sekian.
ReplyDeletepada 11.06.09, hari khamis, saya bekerja sampai pukul 1 tengahari, tugasan saya hanya menyambung key in data dokumen semalam iaitu hutang syarikat dan tugasan baru key in data berkaitan keuntungan hasil lori2 dan failing untuk dokumen minyak lori mengikut susunan tarikh yang betul. dalam keuntungan hasil2 lori, maklumat tersebut iaitu pendapatan dan belanja2 berkaitan lori. Perbelanjaan tersebut ialah gaji, pembaikan dan penyelenggaraan, tayar,diesel, test,KWSP,claim,saman, roadtax,insurans dan installment. Sepanjang saya berpraktikum di sini, penyelia saya sangat sibuk dan tidak peramah dengan pekerja2..saya sukar untuk berkomunikasi dengan penyelia..tugasan diberi oleh pekerja2 di sini.sekian.
ReplyDeletegoodluck to..
ReplyDeletehaiiiii....
ReplyDeletesapa yang hai ni...
ReplyDeleteSalam, sepanjang minggu ini (13.06.09-15.06.09), saya diberi tugas untuk key in data projek. Pada (17.06.09-18.06.09) saya diberi tugas untuk key in data lori-lori yang mengankut tanah merah untk projek Caruk Sik, Baling.Say di beri tugas mencari bulan pada tahun 2008-2009 yang membawa tanah merah mengikut trip pada setiap bulan mengikut jenis2 lori yang membawa tanah merah. saya juga diberi tugas untuk tender bagi projek cadangan rawatan air..dalam perkara itu, saya di suruh menaip B.Q (sebut Harga), saya juga diberi penerangan berkaitan tender oleh pekerja di situ, sebelum mendapatkan sesuatu tender, perlu mencari tender di akhbar dan membeli tender tersebut di JKR, tender yang dibeli ADALAH SEBUAH BUKU TEBAL YANG BERHARGA rm 200.selepas membeli tender,saya di suruh untuk menaip B.Q dan di ajar mengguna formula untuk b.q tersebut...saya masih lagi membuat tender tersebut dan dlm proses untuk menyiapkan.
ReplyDeleteDear,
ReplyDeleteTopik laporan praktikum apa?
Regards,
MSK
Dear,
ReplyDeleteTopik apa nak buat?
Regards,
MSK
salam, en sukeri..saya praktikum dengan syarikat kontraktor, saya ada berbincang dengan pengurus berkaitan dengan kontraktor, boleh tak saya nak buat isu berkaitan kontraktor iaitu : Kelewatan dalam menyiapkan projek pembinaan oleh pihak kontraktor. masalah yang sebab lewat utk siap projek i) masalah cuaca ii) masalah untuk mendapatkan barang disebabkan harga meningkat (masalah ekonomi) iii) masalah dengan JKR
ReplyDeletesalam..kepada sesiapa suka baca blog..bacalah..
ReplyDeleteen, sukeri, boleh tak saya nak wat tajuk integriti di kalangan para kontraktor...saya rasa mudah untuk mencari maklumat..walaupun saya praktikum di syarikat kontraktor..tapi boleh mencari maklumat di jabatan lain..sekian terima kasih..harap balas
ReplyDelete28.06.09..SAYA DITUGASKAN UNTUK KEY IN DATA MAKLUMAT BERKAITAN GAJIPEMANDU LORI MENGIKUT NAMA LORI DAN MASA BEKERJA UTUK BULAN MAPRIL DAN MEI, DI SITE TAMAN KELADI, KERJA YG DILAKUKAN OLEH PEMANDU LRI IALAH PUNGGAH TANAH. SAYA JUGA DISURUH UNTUK KEY IN DATA MAKLUMAT TRIP LORI YG MASUK DI SITE MENGIKUT JENIS LORI, SAYA DIAJAR MENGGUNA FORMULA UNTUK KEY IN DATA ITU.29.06.08, SAYA DIBERI TUGAS UNTUK KEY IN DATA MINYAK YANG DIGUNAKAN OLEH JENIS2 LORI BULAN MEI
ReplyDeletesudah masuk bulan tujuh..pekerjaan yg saya lakukukan seperti biasa..tapi ada tugas yg sy lakukan berkaitan pengurusan di pejabat..saya ditugaskan untuk membuang dokumen2 dalam fail bg tahun2 lepas seperti tahun 2005, 2006, 2007 untuk diletakkan dlam satu tempat lain keranq di dapati dokumen tersebut terlalu banyajkdan perlu di letakkan di tempat lain..keran kabinet untuk mengisi fail bagi ytahin 2008 dan 2009 terlalu banyak..seoarang pekerja di sini menyatakamn bahawa dokumen2 untuk tahun2 lepas yang terklalu banyak akan di ikat dan diletakkan di dalam alamari keran dokumen itu yang lama..pengurus saya berjumpa saya dan berbincang bagaimana cara untuk mengurangkan penggunaan fail yang baik untuk mengisi dokumen agar tidak berlakunya pembaziran penggunaan fail..tapi nak ikutkan dokumen2 itu terlalu banyak dan perlu di isi di daalm fail..saya tidak ada cadangan untuk mengatasi masalah tersebut..bos saya menyuruh saya list dokumen2 lepas untuk dikenalpasti cara untuk mengatasi masalah tersebut.. pada hari ini saya ditugaskan untuk memyusun dokumen2 berkaiatan minyak lori mengikut bulan seperti biasa , pada minggu lepas saya ada di suruh mencari lesen kontraktor dan bila saya tengok lesen tersebut mengikut kelas2 tertentu..apabila ingin melawat tapak memerlukan lesen kontraktor di bawa bersama dan CIDB pun kena bawa bersama..itu sahaja.
ReplyDeletepada 1.8-6.8, saya ditugaskan untuk membuat profile syarikat, dalam profile syarikat tersebut perlu banyak butiran yang disediakan. butiran yang perlu ada ialah sejarah dan lartar belakang , carta organisasi , biodata pengurusan dan kakitangan, salinana lesen2 pendaftaran2 makluamt 2 syariakt, surat tawaran kerja sijil 2 perakuan siap kerja, senarai kursus2 serta lampiran sijil 2 kemahiran , ijazah & diploma & kakitangan, senarai pembekal dan lampiran surat2 kredit, senarai kenderaan , mesin 7&peralatan kejuruteraan syarikat dan lain2 lampiran. Profile ini memakan masa selama 2-3 hari untuk disiapakan ..profile ini disediakan apabila memebeli tender dan tender siap di tulis dan perlu di hantar profile sekali di jabatan yang menjual tender untuk projek2 tertemntu.
ReplyDeletelagi...pada minggu itu jugak, saya juga key in data untuk gaji pekerja lori pada bulan 1-7 bagi projek di taman keladi. dalam key in data tersebut, perkara yang perlu didisi iala htrip lori yang do bawa untuk hari itu dan masa bekerja tersebut.
ReplyDeletepada 8 haribulan , sayadi suruh untuk membuat profile jugak, kerana bos saya membeli banyak tender pada bulan ini. Pada 9 haribulan, saya di ajak pewrgi ke koridor utara untuk membeli tender. Dalam proses membeli tender tersebut, dokumen yang perlu di bawa ialah lesen syarikat. apabila sampai di koridor utara untuk beli tender, pekerja disitu minta lesen kontraktor. Pada 10 haribulan, sya wat gaji lori sambungan kerja pada minggu lepas dan wat minyak2 untuk key in data dan juga wat claim bag ipekerja.dalam claim tersebut, tuntutan yang diminta ialah seperti barangan di tapak seperti pisau,dawai, paku , minyak kenderaan dan advanced pekerja spt sewa traktar dll.
ReplyDeletepada 11 hb, saya pergi ke site di kawasan gunung jerai untuk lawat tapak, sebelum pergi kesite tersebut, saya dan pkerja syarikat saya pergi pejabat pengairan dan saliran di alor setar. dalam pejabat tersebut ramai kontraktor yang ada.. yang sudah membeli tender. Pengurus di pejabat jps itu menerangkan serba sedikit projek yang akan dilaksanakan. semasa masuk dalam bilik mesyuarat jps.. kami mengisi nama syarikat sebagai kehadiran selepas itu saya dan pekrja syarikat satya pergi ke gunung Jerai untuk lawat tapak.. projek tersebut adalah untuk pembersihan sunga. Pengurus jps menrangkan terdaapt dua isu untuk projek tersebut, pertma isu di kwsan projek terdapat masalah pencemaran sungai.. mengandungi sampah sarap. sebagai kontrktor yang akan dapt projek tersebut perlu mengorek sungai tersebut sedalam 1 meter untuk membuangsisa2 samapah di situ, isu kedua, masalah berkaitan terdapat batu dalam sungai yang perlu di korek.
ReplyDeleteAs salam. Mcm mna nak apply Latihan Industri di Syarikat ini?
ReplyDelete